Irrottelua Tarkkaillaan huumorin kuolemaan kiireettömästi

Yleishaitallinen uskonto todistaa yliluonnollisesta?

Uskontoihin pääsääntöisesti liittyy usko johonkin yliluonnolliseen, usein vähintäänkin yhteen jumalaan, joka ei ole luonnonlakien rajoittama hahmo.

Yliluonnollistahan ei voine todistaa, jos todistaminen rajataan luonnonlakien puitteisiin. Yksittäinen epäluonnolliselta vaikuttava havainto voidaan kaataa havaintovirheeksi. Jopa toistuvat havainnot pallosalamoista ovat pitkään olleet tieteen mielestä epäluotettavia. Syynähän on ollut se, ettei pallosalamaa ole osattu teoreettisesti mallintaa. Näinpä luonnollinen pallosalama antanee vinkin siitä, miten tiede torjuu mahdolliset yliluonnolliset tapahtumat. Niitä ei ole, koska niille ei ole luonnontieteellistä selitystä. Jos taas em. selitys löydetään, kyse ei ole yliluonnollisesta tapahtumasta.

Jos mennään enempi ihmistieteisiin, niin mikäli havaitaan jonkin uskonnon tuottavan hyötyä uskovien yhteisölle, juuri tuo hyöty on sen uskonnon olemassaolon tieteellinen syy, eikä mikään yliluonnollinen jumalan kutsu, varjellus tms. Mutta jos löydetäänkin yleishaitallinen ja laajalle levinnyt uskonto, josta on haittaa niin sen harjoittajille kuin ympäristöllekin, niin tämä voinee todistaa juuri tuon uskonnon olevan yliluonnollinen tekijän vaikuttama. Olisihan erinäköiset evolutionääriset valintaprosessit karsineet uskontonsa vuoksi jälkeenjääneet yhteisöt ajan kanssa pois maan päältä, tahi ainakin tehneet niistä hyvin harvinaisia.

Yliluonnollisen tekijän olemassaolon tieteellisen todistamisen ei siis pitäisikään olla vaikeaa, koska moni itseään viisaana pitävä on kertonut, että uskonnot ovat kehityksen jarruja ja haitallisia.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuo logiikka ei ole aukoton, sillä lauseeseen: "Olisihan erinäköiset evolutionääriset valintaprosessit karsineet uskontonsa vuoksi jälkeenjääneet yhteisöt ajan kanssa pois maan päältä, tahi ainakin tehneet niistä hyvin harvinaisia" sisältyvä määrite "ajan kanssa" pitää sisällään myös mahdollisuuden siihen, että elämme edelleen tuota evoluution karsimisvaihetta, mikä ei ole vielä loppuun saatettu.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Jos tarkastellaan tehdastuotteiden kilpailukykyä, niin muutama ihmissukupolvi riittää aikajänteeksi, että kilpailun tulos selviää. Uskonnoissa tuotteen elinkaari voi olla pitempi?
Entäs, jos yleishaitallinen uskonto lisää markkinaosuuttaan? Sehän viittaisi, ettei karsintaa tapahdu?

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Sinänsä mielenkiintoinen aihe, muttei juuri liity mihinkään yliluonnolliseen, josta tässä on puhe.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Yliluonnollisesta todistelu ei kyllä onnistu millään ihmisen funtsailulla. Kyllä siihen pitää olla ihan testihavainnoilla vahvistettu, toistettavissa oleva näyttö. Jossa manipuloinnin mahdollisuus on estetty.
http://jukka-konttinen.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vii...

Funtsailu ei ole johtanut muuhun kuin uskomuksiin siitä, että jotain yliluonnollista voisi olla olemassa.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

"... toistettavissa oleva näyttö..."
Jos ihmeistä puhutaan, niin tyypillisestihän ne ovat kertomuksissa ainutlaatuisia tapahtumia.
Yleishaitallisesta uskonnosta voisikin olla toistettava näyttö. Riittäisikö se?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kommentti, johon vastasit, heivasi tätä blogin keskustelua aavistuksen verran toiselle raiteelle, joten jos sillä sallitaan jatkettavan, niin tuohon huomatukseesi ainutlaatuisista tapahtumista ja niihin liittyvistä kertomuksista voisi todeta, että sellaisia sattuu vaikka kuinka paljon kaikille yksilöille.

Esimerkiksi Suomessakin on monia, jotka ovat voittaneet Eurojackpotin päävoiton. Sen todennäköisyys on suurin piirtein sama kuin jos matkustaisit Saksaan ja sinun pitäisi soittaa jollekulle jossain päin Saksaa asuvalle kontaktihenkilöllesi heti lentoasemalta ilman, että tietäisit hänen kännykkänumeroaan tai mitään siitä kuinka kännykkänumerot Saksassa rakentuvat. Näppäiltyäsi seitsemän sattumanvaraista numeroa kännykkääsi se alkaisi hälyttää ja toisessa päässä vastaisi juuri se henkilö, jota yritit tavoitella, vaikkapa Wolfgang Schröder Freiburgista.
Niin, silti moni on "tuohon" kyennyt.

Vastaavasti jokainen muistanee omasta elämästään jotain vastaavahkoa, joka on käsittämättömänä yliluonnolliselta tuntuvana sattumana jäänyt mieleen. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että erilaisia "tapahtumia" mahtuu jokaiseen päivään ainakin satakunta kappaletta ja kun ihminen elää 30.000 päivää, niin todennäköisyys sille, että elämän aikana tapahtuu jotain, jonka toteutumistodennäköisyys on yhden suhde kolmeen miljoonaan, on varsin suuri. Eli kolmen kilometrin pituiselta matkalta olet silloin arvannut oikein yhden arvotun millimetrin.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen Vastaus kommenttiin #7

Uskonnollisissa kokemuksissa mukana myös vahvistusharha, eli muistat sen, kun kaksi sattumanvaraista tapahtumaa tapahtuu ja päättelet että niiden välillä on yliluonnollinen yhteys.

Eli vaikka a) ystäväsi soittaa kun juuri b) olet ajatellut häntä. Painat tämän mieleen, muttet muista niitä tapahtumia kun a) ystävä soittaa ja b) et ajatellut häntä taikka a) ystävä ei soitakaan vaikka b) ajattelit häntä. Eli muistat a)&b):n, muttet toisia vaihtoehtoja.
a):n ja b):n tilalle voi vaihtaa lukemattomia muita sattumia, kuten a) rukoilit jumalaa ja b) ystäväsi kasvain paljastui hyvänlaatuiseksi.

Aloitteen idea vaikuttaa kuitenkin kehäpäätelmältä. Väitetään uskontoa tai uskonnon harjoitusta sen itsensä todistukseksi.
http://jukka-konttinen.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kul...

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Uskontoja voidaan tarkastella monesta näkökulmasta. Evolutionäärisesti ja kulttuurisesti ihmiskunnan kannalta uskonnot voidaan nähdä elämänoppina elämästä toiseen elettäessä. Tällöin voitaisiin filosofisesti ja antropologisesti todeta esimerkiksi omassa ajassamme, että uskonto on ollut ihmisille hyödyllinen, kun sen piirissä elää ihmisiä. Toki ihmisten elämäntavassa voidaan nähdä hyviä ja huonoja puolia, mutta elämäntapaa on muokkaamassa uskonnon ja eri filosofien lisäksi selvästi myös alue, jolla ihmispopulaatio asuu. Luonto ja elämänolosuhteet ideologian lisäksi tarjoavat elämänmahdollisuuksia. Uskonnoissakin ilmeisesti voi oppia toinen toisilta opeilta ja erityisesti on tärkeää huomioida oppi myös alueellisesti: tällä alueella menestyy tällä opilla. Näinhän ihmiset toimivatkin!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"tällä alueella menestyy tällä opilla"

Oppeja on tietysti monenlaisia eivätkä ne kaikki liity uskontoihin. Monet opit liittyvät todellakin alueellisiin olosuhteisiin. Mutta jos puhutaan "uskonnosta", niin sen rooli ihmisen sielussa katsotaan kuitenkin kokonaisvaltaisemmaksi elämänkatsomukseksi kuin opit, jotka ovat riippuvaisia ympäristössä vallitsevista olosuhteista. Yksilön jumalausko ja siihen liittyvät moraaliarvot elämän ohjenuorana ovat "määritelmällisesti" riippumattomia ympäristöstä tai elämäntilanteesta.

Poikkeuksena voidaan mainita monijumalaiset luonnonuskonnot, joissa erilaiset jumalat hallitsevat nimenomaan kyseisellä alueella esiintyviä luonnonmuodostelmia. Suomalaisessa alku-uskonnossa oli esimerkiksi Ahti veden jumala ja Pellervo pellon jumala, Tapio metsän jumala ja niin edelleen. Alueilla, joilla ei ole järviä tai merta, ei peltoa tai metsää, ei tietenkään moisia jumalia tarvita.

Japanilaisilla on tänäkin päivänä shintolaisuskonto tärkeä elämän osa-alue. Siinäkin on suomalaisen alku-uskonnon mukaisesti paljon jumalia kuten kiven jumala, maankuoren jumala, puutarhan jumala j.n.e. Kun aikoinaan muutin Japaniin suomalaisen teollisuusyrituksen lähettämänä ja aloitimme siellä tehtaan rakentamisen, niin suomalaiseen peruskiven muuraamistraditioon verrattava seremonia oli maan jumalan lepyttäminen siinä vaiheessa, kun ensimmäinen lapion isku suoritettiin. Paikalla oli shintopappi, joka ohjasi seremonian ja rukoili maan jumalalta anteeksiantoa siitä, että häntä häiritään. Lisäksi Hänelle annettiin riisiä, sakea sekä hedelmiä lahjaksi.
Jos seremoniaa ei olisi pidetty, niin "firma ei olisi koskaan menestynyt".

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Melko yliluonnolliselta se joskus silloin tällöin pienen hetken tuntuu että tässä tyhjän keskellä kiitävällä kivellä kirjoitellaan tyhjän keskellä kiitävän kiven ja sen pinnalla hyörivien olioiden tarkoituksesta. Siis se kirjoittelu, tuntuu ;D

Tämän blogin suosituimmat